Archive for the ‘April 6 Youth’ Category

The Academy of Change

02/01/2012 Leave a comment

The first mention of the Academy of Change (AOC) in relation to the Egyptian Revolution of 25 January, came in a Reuters report published on 13 April 2011, under the title of “Inside the Egyptian Revolution”.

In the report, Reuters stated that the Academy of Change was founded in London in 2005 by  Hisham Morsy, Wael Adel, and Adel’s cousin Ahmed Adel, and that the Academy moved to Qatar later on. Reuters claims that the AOC was involved in training Egyptian dissidents (Kefaya and April 6 Youth among others) ever since 2005. Reuters also claims that the Academy is one of those involved in the planning of the events that took place Tahrir, and the training of the revolutionaries, through a vague character with the name “Saad Bahaar“.

Reuters report wrote: 

“Inspired by the way Serbian group Otpor had brought down Slobodan Milosevic through non-violent protests in 2000, the trio studied previous struggles. One of their favorite thinkers was Gene Sharp, a Boston-based academic who was heavily influenced by Mahatma Gandhi. The group had set up a webpage in 2004 to propagate civil disobedience ideas in Arabic.

At first, the three young Egyptians’ activities were purely theoretical. But in November 2005, Wael Adel came to Cairo to give a three-day training session on civil disobedience. In the audience were about 30 members of Kefaya, an anti-Mubarak protest group whose name means “enough” in Arabic. Kefaya had gained prominence during the September 2005 presidential elections which Mubarak won by a landslide. During these protests, they had been attacked by thugs and some women members had been stripped naked. Bahaar joined Adel on the course and his career as an underground trainer in non-violent activism was born. Read more…

So you want a revolution: Meet the man who gives you the revolution!

29/12/2011 Leave a comment

Question: what do the so-called “colour” revolutions – Georgia (2003) and Ukraine (2004), and

the rest – have in common with the uprising that drove Egypt’s Hosni Mubarak from power? Answer: the great majority of the people involved avoided committing acts of violence; and the organisers took advice from a young Serbianrevolutionary called Srdja Popovic and his colleagues.

For many of us, the way that one deeply embedded Middle Eastern dictatorship after another has collapsed this year is a baffling mystery. But for Popovic, tall, lean and brimming with vitality, it was no great surprise. “How do we see political power?” he asks. “Mainly we see power as the state wants us to, as a monolith. So we believe power is fixed; and nothing can change except the people at the top.” But at an age when he was still tender enough to do something with the information, Popovic (pictured right) discovered that power is not like that. “The true nature of power is very different. In a society, power can change very swiftly. It can become fragile and can be redistributed, especially in non-democratic regimes… Ultimately, power in society comes from the obedience of the people. And those people – each of whom is individually a small source of power – can change their minds, and refuse to follow commands.” Read more…

CANVAS: Centre for Applied Non Violent Actions and Strategies

05/12/2011 6 comments

The Centre for Applied Non Violent Actions and Strategies (CANVAS) is a non-profit, non-governmental, educational institution focused on the use of nonviolent conflict to promote human rights and democracy. It was founded in 2004 by Srdja Popovic and Slobodan Djinovic, former members of the Serbian youth resistance movement, Otpor!, which played a key role in the successful overthrow of Serbian dictator, Slobodan Milosevic in October 2000. Drawing upon the Serbian experience, CANVAS seeks to educate pro-democracy activists around the world in what it regards as the universal principles for success in nonviolent struggle.

Established in Belgrade, CANVAS has worked with pro-democracy activists from over 50 countries, including Iran, Zimbabwe, Burma, Venezuela, Belarus, Palestine, Western Sahara, West Papua, Eritrea, Belarus, Azerbaijan and Tonga and, recently, Tunisia and Egypt. It works only with groups with no history of violence and only in response to requests for assistance.

CANVAS’ training and methodology has reportedly been successfully applied by groups in Georgia (2003), Ukraine (2004), Lebanon (2005), The Maldives (2008) and Egypt (2011).


The core of CANVAS’s work is rather to spread the word of “people power” to the world than to achieve victories against one dictator or another. Our next big mission should obviously be to explain to the world what a powerful tool nonviolent struggle is when it comes to achieving freedom, democracy and human rights. Read more…


05/12/2011 4 comments

Otpor! (Serbian Cyrillic: Отпор!, English: Resistance!) was a civic youth movement that existed as such from 1998 until 2003 in Serbia, employing nonviolent struggle against the regime of Slobodan Milošević as their course of action. In the course of two-year nonviolent struggle against Milosevic, Otpor spread across Serbia and attracted more than 70,000 supporters. They were credited for their role in the successful overthrow of Slobodan Milošević on 5 October 2000.

Otpor boasted tremendous leverage in the months following Milosevic’s resignation, but failed to focus it into permanent political or social structure in the new transitional and more democratic reality of Serbia. An intensely heterogeneous movement of leftists and conservatives, monarchists and republicans, nationalists and cosmopolitans, after Milosevic’s departure, Otpor had lost the most important glue that bound it together. It was unclear whether the movement should continue as a watch-dog political party or just dissolve after its 2000 triumph. Acting against Milošević earned them wide praise, but when the time came to channel popular support into a clear ideological position, a definite disconnect occurred. In short, it was always clear what Otpor was against, but it was less clear what this movement represented in a new political era.

When three years later Otpor! eventually emerged as a political party, it failed to resonate with voters and received less than 2 percent of the national vote. This was not helped by wide media exposure of broad overt US support for the regime change in Serbia.

Revelation of U.S. involvement

Information started appearing about substantial outside assistance Otpor received leading up to the revolution. Otpor was a recipient of substantial funds from U.S. government-affiliated organizations such as the National Endowment for Democracy (NED), International Republican Institute (IRI), and US Agency for International Development (USAID).

In a November 2000 article from the New York Times Magazine, Times journalist Roger Cohen talked to various officials from US based organizations about the extent of American assistance received by Otpor. Paul B. McCarthy from the Washington-based NED stated that Otpor received the majority of US$3 million spent by NED in Serbia from September 1998 until October 2000. At the same time, McCarthy himself held a series of meetings with Otpor’s leaders in Podgorica, as well as Szeged and Budapest. Read more…

Rueters: Serbian activist export their revolution

05/12/2011 1 comment

By Peter Apps, Political Risk Correspondent

Serbian activist takes Yugoslav revolution lessons abroad:
Unity, strategy and non-violent action key to success
Training for activists in Middle Easter, Zimbabwe

LONDON, June 16 (Reuters) – Eleven years ago, Srdja Popovic (Otpor!) was at the heart of the uprising to oust Serbian leader Slobodan Milosevic. Now, he travels the globe helping other protest groups to plot the overthrow of autocrats.

As executive director for the Belgrade-based Centre for Applied Non-Violent Action and Strategies (CANVAS), he and his colleagues have worked to train activists in 46 countries in the face of repression and sometimes brutality.

His organisation began working with some Egyptian and Tunisian protesters in 2009, teaching skills that helped bring down their presidents and spark regional revolt.

“I don’t want to overstate what we do,” he says, adding that the success of uprisings in Egypt and Tunisia was “100 percent down to brave Arabs”. Read more…

Cooptation of April6 Youth & Opposition Leaders

05/12/2011 2 comments

by Michel Chossudovsky 

The cooptation of the leaders of major opposition parties and civil society organizations in anticipation of the collapse of an authoritarian puppet government is part of Washington’s design, applied in different regions of the World.

The process of cooptation is implemented and financed by US based foundations including the National Endowment for Democracy (NED) and  Freedom House (FH). Both FH and the NED have links to the US Congress. the Council on Foreign Relations (CFR), and the US business establishment. Both the NED and FH are known to have ties to the CIA.

The NED is actively involved in Tunisia, Egypt and Algeria. Freedom House supports several civil society organizations in Egypt.

“The NED was established by the Reagan administration after the CIA’s role in covertly funding efforts to overthrow foreign governments was brought to light, leading to the discrediting of the parties, movements, journals, books, newspapers and individuals that received CIA funding. … As a bipartisan endowment, with participation from the two major parties, as well as the AFL-CIO and US Chamber of Commerce, the NED took over the financing of foreign overthrow movements, but overtly and under the rubric of “democracy promotion.” (Stephen Gowans, January « 2011 “What’s left“)

While the US has supported the Mubarak government for the last thirty years, US foundations with ties to the US State department and the Pentagon have actively supported the political opposition including the civil society movement.  According to Freedom House: “Egyptian civil society is both vibrant and constrained. There are hundreds of non-governmental organizations devoted to expanding civil and political rights in the country, operating in a highly regulated environment.”

In a bitter irony, Washington supports the Mubarak dictatorship, including its atrocities, while also backing and financing its detractors, through the activities of FH, the NED, among others. Read more…

Freedom House: Freedom Maps & meddling with the Middle East

09/11/2011 6 comments

Freedom House publishes an annual report assessing the degree of perceived democratic freedoms in each country.

Freedom House is supposedly an international non-governmental organization (NGO) based in Washington, D.C. which conducts research and advocacy on democracy, political freedom and human rights, but it is accused by a lot of analysts and activists to be a front for the American Council on Foreign Relations and its British counterpart the Royal Institute of International Affairs.

Noam Chomsky has criticized Freedom House for receiving funding from and allegedly furthering the interests of the U.S. government.

In it’s annual report, titled “Freedom in the World”, Freedom House claims to evaluate  the state of global freedom. The report is published with illustrated maps, titled the “Freedom Maps”.

Here are the maps of the last 3 years alongside their charts:

As you can see from the maps above and charts below, according to “Freedom House” most of the Middle East countries are labeled as NOT FREE, while three countries only (Morocco, Lebanon and Kuwait) are labeled as PARTLY FREE, and ONE Country only is FREE, and that’s ISRAEL! Read more…

Soros backs Egypt ANHRI’s “Wasla” to give Arab bloggers exposure

07/09/2011 2 comments

AFP, Saturday, 3 April 2010

A weekly magazine aiming to link Arab bloggers with politicians and the elderly was launched in Egypt on Thursday at the initiative of a women’s group backed by US billionaire George Soros.

The weekly Wasla – or “The Link” – is being touted as a first for the Arab world, with plans for articles by bloggers as a way of giving them a wider readership.

It is published by the Arabic Network for Human Rights Information and financially supported by the Open Society Institute created by Soros, said ANHRI director Gamal Eid.

“We want to challenge our audience, and open its eyes to the changes society is experiencing, particularly through youths and blogs in which they appear,” he said.

“The goal is to show the older generation that certain things exist,” he said, adding as an example: “Whether we agree or not, gay communities are a reality in Egyptian and Arab societies.”

The 16-page weekly will include two pages in English and will have an initial print run of 1,000 copies for distribution to political, academic, and literary circles. An electronic version will also be available.

Source: Independent.UK

View the complete SOROS FILES

US Embassy Cables: Egypt Democracy & Governance Funding sums +140 million USD in 2008 & 2009

07/09/2011 1 comment


Ref ID: 07CAIRO3423
Date: 2007-12-06 15:07
Origin: Embassy Cairo
Classification: CONFIDENTIAL


DE RUEHEG #3423/01 3401507
O 061507Z DEC 07

C O N F I D E N T I A L CAIRO 003423



E.O. 12958: DECL: 12/05/2017



REF: A) CAIRO 3343 B) CAIRO 3420

Classified by Ambassador Francis Ricciardone for reason 1.4 (d).

1. (C) SUMMARY AND INTRODUCTION: After a great deal of deliberation, in which Embassy Cairo participated fully, the inter-agency agreed to allot $66.5m for democracy and governance programs in Egypt for FY08 and $75m for FY09. These figures represent annual totals of our support for civil society — both US and Egyptian NGO´s — and also for programs carried out with the Government of Egypt in the areas of administration of justice, media reform and decentralization. We believe that the likely negative Egyptian response to this level of funding, and the inability of US and Egyptian NGO´s to spend at this level with intended results and required accountability, argue for reducing the FY09 D&G figure to $50m. If conditions change, or our projections prove too conservative, we could consider adding funds from other Egypt ESF sources. END SUMMARY. Read more…

Google’s Revolution Factory

01/09/2011 2 comments

Alliance of Youth Movements: Color Revolution 2.0

by Tony Cartalucci

In 2008, the Alliance of Youth Movements held its inaugural summit in New York City. Attending this summit was a combination of State Department staff, Council on Foreign Relations members, former National Security staff, Department of Homeland Security advisers, and a myriad of representatives from American corporations and mass media organizations including AT&T, Google, Facebook, NBC, ABC, CBS, CNN, MSNBC, and MTV.

One might suspect such a meeting of representatives involved in US economic, domestic and foreign policy, along with the shapers of public opinion in the mass media would be convening to talk about America’s future and how to facilitate it. Joining these policy makers, was an army of “grassroots” activists that would “help” this facilitation.

Among them was a then little known group called “April 6” from Egypt. These Facebook “savvy” Egyptians would later meet US International Crisis Group trustee Mohamed ElBaradei at the Cairo airport in February 2010 and spend the next year campaigning and protesting on his behalf in his bid to overthrow the government of Egyptian President Hosni Mubarak.

The Alliance of Youth Movements mission statement claims it is a not-for-profit organization dedicated to helping grassroots activists to build their capacity and make a greater impact on the world. While this sounds fairly innocuous at first, even perhaps positive, upon examining those involved in “,” a dark agenda is revealed of such nefarious intent it is almost difficult to believe. is officially partnered with the US Department of State and Columbia Law School. Its corporate sponsors include Google, Pepsi, and the Omnicon Group, all listed as members of the globocrat Council on Foreign Relations (CFR). CBS News is a sponsor and listed on the globocrat Chatham House’s corporate membership list. Other sponsors include Facebook, YouTube, Meetup, Howcast, National Geographic, MSNBC, GenNext, and the Edelman public relations firm.’s “team” includes Co-Founder Jared Cohen, a CFR member, Director of Google Ideas, and a former State Department planning staff member under both Condoleezza Rice and Hilary Clinton.
Read more…